BENVINGUDA a la PARTICIPACIÓ

Sabies que la Constitució Espanyola preveu en l’article 1 CE que Espanya es constitueix com un Estat Social i Democràtic de Dret?
…I què vol dir això?

 

Diverses coses * :

Estat Social

L’estat Lliberal del segle XIX i XX tenia l’objectiu de garantir la Pau i la Seguretat en la societat òptima, però es va topar amb la “irracionalitat” d’alguns, que conduïa a la pobresa extrema d’altres. A  mitjans del s. XX es va començar a aplicar el principi de socialitat de l’Estat que ha de prendre la iniciativa per garantir al ciutadà més que la pau i seguretat. L’Estat adquireix un compromís i obligació a satisfer unes prestacions socials i el ciutadà té dret a reclamar aquestes prestacions i garanties. Es desenvolupen polítiques socials amb la finalitat de solucionar i erradicar pèssimes condicions de vida. Avui l’Estat està obligat a unes garanties socials:

  • Sanitat Pública
  • Sistema de Pensions
  • Subsidi Atur
  • Protecció familiar
  • Ajuda a l’Ocupació
  • Formació Professional
  • Programes de redistribució de les rendes

En l’art. 9 CE detalla que els poders públics han de:

 

  • Promoure les condicions perquè la llibertat i igualtat siguin real i efectius.
  • Remoure els obstacles.
  • Facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.

Estat Democràtic

  1. Sobirania Popular: article 1.2 CE. La titularitat dels poders públics no resideix en el rei, sinó en el poble espanyol, que a través de dos tipus de mecanismes de participació (esmentats en el següent punt), exerceix la Sobirania Nacional.
  2. Pluralisme Polític i Participació Social: mecanismes de participació del ciutadà en la vida pública que permeten l’exercici de la Sobirania Nacional. Hi ha dos tipus:
Participació Directa o Semi-Directa
  • Iniciativa Legislativa Popular (art. 87.3 CE) per a les proposicions de lleis
  • Referèndum Nacional (consultiu, constituent o autonòmic)
  • Dret de Petició a les Corts (art. 20 i 77 CE)
  • L’acció Popular per portar casos als jutjats (art. 125 CE)
  • Jutjats (art 125 CE).
Participació Indirecta
  • Partits Polítics (art. 6 CE)
  • Sindicats (art.7 CE)
  • Associacions Empresarials (art. 7 CE)
  • Associacions (art. 22 CE).

Estat de Dret

  1. Hi ha d’haver una separació dels 3 poders tal com es va dissenyar en la Revolució Francesa: el Legislatiu (Les Corts, amb dues cambres, la de Diputats i el Senat), l’Executiu (Govern i Administració) i el Judicial (Jutjats de diferents instàncies). En la pràctica, hi ha una interdependència entre els poders públics i l’organització per Comunitats Autònomes tampoc facilita el propòsit.
  2. Principi de legalitat: article 9.1 CE. Sotmetiment a la llei de tota la societat espanyola, exclusió d’arbitrarietats i límits jurídics i ètics a la capacitat d’actuació dels poders públics, igualment sotmesos a la Constitució.
  3. Reconeixement i protecció dels Drets Humans: article 10 CE. Dignitat de la persona, lliure desenvolupament de la personalitat,…fonament de l’ordre polític i la pau social.

* segons publicació “Auxiliars Administratius-Temari 1- Corporacions Locals”, Centre d’Estudis Adams, 2020

LLEIS EN QUÈ M’HE BASAT A L’HORA DE DISSENYAR LA CAMPANYA MOLT SERIOSA PER ACONSEGUIR LA SOSTENIBILITAT A TRAVÉS DE LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA EN LA PROBLEMÀTICA DE LA SOBIRANIA ENERGÈTICA (estic intentant resoldre un problema greu que tenim tots, si se t’ocorre més lleis que es poden convertir en eines per promoure la accesibilitat a la sobirania energètica i sostenibilitat, si us plau, escriu-me a nuria@sunon.cat i miraré d’ampliar les eines i funcionalitats sempre que pugui):

1-La Constitució Espanyola, en especial, articles 29 i 53

2-Dret de Petició regulat a la Llei Orgànica 4/2011, del 12 de novembre, en especial, articles 7 a 12

3-Real Decret 951/2005, de 29 de juliol, pel qual estableix el marc general per a la millora de qualitat en l’Administració General de l’Estat

4-Llei 39/2015, de l’1 d’octubre, sobre el Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques

Així doncs, tenim Dret a impulsar i construir el Sunon?

PRIMERA PREMISSA: PRACTICITAT

 

Tots hem de posar un plat a taula i donar treball i coneixement no entra dins els paràmetres pràctics i competitius d’una economia capitalista de producció i consum. La definició de pràctic la dona el context econòmic que preval en un territori concret, ja que en una societat comunista, ser pràctic és ser comunista, i en una societat capitalista, ser pràctic és ser capitalista. En un sistema com el nostre, el voluntariat no és pràctic, pot ser en un futur sí que ho serà.

SEGONA PREMISSA: REALITAT

 

Per altra banda, l’economia cooperativista, que es basa en el voluntariat, també pot ser corruptible, com totes les millors idees del món i comportar que les llibertats individuals sobre les quals es basen les estructures democràtiques, quedin saturades amb debats interminables, confusió i immobilisme provocat.

Malauradament, l’immobilisme és un benefici cercat activament des de la política, dret, administració, economia i molts d’altres, és part de la retòrica funcional per bloquejar a les persones en l’exercici dels seus drets, sigui quina sigui l’estructura econòmica contextual. El voluntariat, com que no és pràctic, genera l’absolut-oposat, és a dir, la immobilitat per comoditat, i si a més hi ha agents saturadors actius, aquesta immobilitat queda cronificada.

Qui supera aquest estat d’immobilitat i fa el salt cap a la impracticabilitat del voluntariat, és perquè ja té la racionalitat saturada de veure coses que no van bé i es poden fer millor i es pregunta: “jo puc contribuir que es facin millor les coses?, no!… només soc una persona!… t’imagines?…no, no m’ho crec… només soc una persona”… fins que ser o no ser una persona ja no importa, sinó Què significa existir com a persona.

El voluntariat no és realista (així i tot, existeix i té estructures econòmiques, legals, internacionals i administratives reals, així com detractors reals). La immobilitat sí que és realista, per ser fàcil i pràctica. La gent amb imaginació som el borinot de la immobilitat, perquè ni ens atenim als principis pràctics imposats (definició de pràctic a partir del sistema econòmic que preval en l’entorn), ni ens quedem quiets i fem molt soroll, ni ens importa més el realisme de la realitat que el realisme dels anhels.

…Heretgia?

 

TERCERA PREMISSA: DUALITAT

 

Així doncs, com ho equilibrem? Doncs com el got que està mig ple o mig vuit, totes dues veritats coexisteixen alhora creant una tercera veritat: que el volum d’aigua és el mateix en les dues veritats, l’única diferència és la manera de mirar, si optimista o pessimista, però això no pot alterar físicament el volum d’aigua real que hi ha en el got, i, per tant, les dues són certes. I una quarta veritat: que el volum d’aigua el podem mesurar i adaptar, i la manera de mirar també. I una cinquena veritat: que és un escenari artificial amb el teu mirar com a objecte d’estudi.

Segur que se’n poden treure moltes més veritats d’una cosa tan senzilla com un got amb aigua a dins, però em quedo amb la tercera perquè parla del món de la matèria: Realitat i somni coexisteixen, practicitat i impracticabilitat també, coherència i incoherència… i entre totes les persones que participen en la vida social i pública, i que debaten i voten, es va trobant aquest equilibri funcional tan necessari.

Aquest projecte s’ha publicat per considerar que som una societat preparada i alerta, no és fe cega en la humanitat, que ja sabem que no som perfectes i això és precisament el que ens ajunta; no és idealisme romàntic, al que li encanten les grans causes perdudes i va de cap a la immortalització; no és imaginació revoltosa, que juga per pura curiositat; és ciència, és empirisme, a Barcelona, agost del 2021.

Com puc demostrar que és empirisme? De moment, la idea ja té un nom, un domini web, un llibre d’estil, una filosofia, un prototip funcional i una campanya que han sortit d’una sola persona, amb ple enteniment que no puc amarar a una idea d’aquesta naturalesa. Només pel principi de la coexistència de veritats oposades, la idea oposada ja existeix.

Quina veritat és més pràctica avui, la del Sunon o la coexistent?

Quina veritat serà més pràctica en cent anys, la del Sunon o la coexistent?

QUARTA PREMISSA: SINCRONIA

 

Un sistema econòmic, polític i social no es canvien de la nit al dia. Són construccions resultants de consciències sincròniques que han anat evolucionant en l’espai al pas del temps. Consciència, espai, temps i sincronia.

La Consciència de la Llibertat i Igualtat s’han anat desenvolupant des de la Revolució Francesa, fonamental per a la Democràcia. La Consciència de la Protecció Social va anar sortint als anys seixanta a diferents països Europeus (França, Alemanya, Regne Unit, Espanya…). La Consciència del Respecte al Medi Ambient i la Sostenibilitat, si recordes quan va començar és que estaves sincronitzada, si no ho recordes, és que no ho estaves o eres molt jove.

L’espai és aquí, als nostres barris, que els coneixem bé i sabem quantes hores de sol tenim a un dia d’hivern o a un dia d’estiu, si ens tapa la muntanya o l’edifici del davant. Coneixem bé els raconets dels nostres barris i com cau la llum del sol, a on està el banc per asseure’s que li dona l’ombra a l’estiu, o la font que traurà l’aigua calenta o l’aigua freda. Coneixem l’estructura de l’edifici en què vivim, sabem si les mitgeres instal·lades aïllen bé, o ens gelem de fred a l’hivern. Sabem si la terrassa de la comunitat és transitable o no, si aguantaria el pes d’unes plaques fotovoltaiques o s’ensorraria tot. Sabem si el vidre de les nostres finestres, és doble o no, si és eco o no. Sabem que l’arbre de la Jacaranda de la plaça de la Riera de Sant Miquel floreix al maig i queda coberta d’ombra fins que perd les fulles a la tardor. Coneixem la llum, coneixem l’escalfor dels nostres espais vitals. Empirisme, pur empirisme vital. I perquè no valorem tot aquest coneixement?, perquè no som Doctorats o Enginyers?, pot ser el teu coneixement li permetria fer millors projectes a l’especialista. Només si parléssim més.

El temps és ara, comencem ja a dissenyar com cobrirem els nostres bàsics per demà, no sigui cas els nous tirans del futur siguin els gegants energètics, causat per la nostra immobilitat avui.

La sincronia la decideix cada persona, en el seu espai, temps i consciència. Quan es dona, és quan el canvi és possible, i és meravellós ser part de la història.

Deixo el projecte Sunon a les mans dels Barris i Ajuntaments de Catalunya que ho desitgin perquè ho estudiïn i desenvolupin, conjuntament amb les persones professionals, els ciutadans i ciutadanes. L’equilibri es trobarà en la sincronia de consciències, espai i temps.

 

 

PENSAMENTS FILOSÒFICS I ESCRIPTORS EN ELS QUALS M’HE BASAT A L’HORA DE DISSENYAR LA CAMPANYA MOLT SERIOSA PER ACONSEGUIR LA SOSTENIBILITAT A TRAVÉS DE LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA EN LA PROBLEMÀTICA DE LA SOBIRANIA ENERGÈTICA:

1- Friedrich Nietzsche: sobre la voluntat de poder, filosofia de la sospita, l’alliberament de l’instint, afirmació de la vida

2- George Berkeley: sobre l’empirisme, l’immaterialisme i l’existència connectada a la percepció

3- Gilles Deleuze: sobre el Ser i l’Esdevenir, i com usem el llenguatge en detriment de la llibertat

4- G.W.F. Hegel: sobre els principis de la filosofia del dret, la dialèctica, la veritat, la història, l’espai i el temps

5- Hannah Arendt: sobre la felicitat privada i la felicitat pública, i la importància de l’acció de les persones per evitar que el mal proliferi

6- Heràclit: sobre la contradicció en la dialèctica, com a dinamitzador, i no com a paralitzador. Tot es mou

7- Immanuel Kant: sobre l’imperatiu categòric i teoria per aconseguir la pau

8- Jean Jacques Rousseau: sobre la naturalesa de l’home, que neix lliure, però no viu lliure, el Contracte Social i la voluntat del poble

9- John Berger: sobre les maneres de veure de l’espectador i la importància contextual de l’espectador com a participador-creador del nou significat

10- Julian Baggini: sobre l’estudi comparatiu de diferents sistemes filosòfics en el món: la Llibertat, el Karma i l’Harmonia

11- Kurt Gödel: sobre els límits del llenguatge matemàtic amb els teoremes de la incompletesa

12- Michel Foucault: sobre l’anàlisi i reconstrucció de relacions de poder i el poder transversal circulant

13- Plató: sobre la dialèctica en contraposició a l’erística, i la creació d’un món ideal de les idees

14- Sòcrates: la ironia socràtica com a mètode per trobar la veritat més ben argumentada, i la importància de la vida pública de les persones

15- Soren Kiekergaard: sobre l’existencialisme, el valor de l’individualisme, el subjectivisme i el salt de fe per aconseguir el canvi social

16- Taoisme: sobre el Yin i el Yang, i la dualitat de veritats contraposades que troben un balanç

 

ENTITATS, ACORDS MUNDIALS DE COOPERACIÓ I INFORMES EN ELS QUALS  M’HE BASAT:

1- Agenda 21 de la Cultura: aprovada el 8 de maig del 2004 per ciutats i governs locals del món, compromesos amb els drets humans, la diversitat cultural, la sostenibilitat, la democràcia participativa i la generació de condicions per la pau. En especial, els principis número 2 (sobre un model ecològic menys depredador), 4 (sobre els governs locals en xarxa), 5 (sobre la transparència informativa i la participació ciutadana), 8 (sobre la responsabilitat conjunta per a la convivència), 11 (sobre l’equilibri dels sectors públic i privat) i 16 (sobre la pertinença dels espais públics).

2- ¨Cultura, cuarto pilar del desarrollo sostenible¨: declaració política adoptada a Ciutat de Mèxic el 2010, sobre el creixement econòmic, inclusió social i equilibri mediambiental.

3- Cultura 21 Accions: aprovat el març del 2015 a Bilbao. Compromís de Ciutats i Governs Locals Units per relacionar estretament ciutadania, cultura i desenvolupament sostenible.

4- Comissió de cultura de l’associació mundial Ciutats i Governs Locals Units (CGLU): plataforma mundial de ciutats, organitzacions i xarxes per aprendre, cooperar i promoure polítiques i programes sobre el paper de la cultura en el desenvolupament sostenible.

5- Informe sobre les Energies Renovables, maig del 2018 de la ODHE (Observatori de Drets Humans i Empreses a la Mediterrània): situació sobre el sector energètic i la vulneració de drets humans. PDF de l’informe també aquí.

 

Des del camp de Design Futures iniciem un diàleg entre el Nostre Present i el Futur que Volem.